Dagkliniekcontacten, spoedcontacten en het aantal chirurgische ingrepen kenden een vergelijkbare evolutie: na de scherpe daling in 2020 omwille van covid-19, kwam in 2021 een herstel dat zich evenwel niet doortrok tot het niveau van 2019. Dit geldt ook voor het aantal opnames ‘grote poort’, waar het herstel in 2021 nog net iets minder fors uitpakte. Met 30.690 opnames ligt het peil van 2021 7% hoger dan in 2020, maar blijft het nog steeds 11% onder het niveau van 2019.
Deze evolutie hoeft niet te verbazen. Enerzijds zien we hierin de impact van covid-19, die zich ook op de al eerder vermelde indicatoren liet voelen. Anderzijds is het zwakkere herstel van déze indicator in 2021 voor een groot deel te verklaren door de verschuiving naar ambulante zorg en verzorging in dagklinieksetting.
In de acute diensten realiseerden we een bedbezetting van 59%, slechts één procentpunt beter dan in 2021. Deze situatie illustreert hoe broos de efficiëntie en capaciteitsbenutting blijven, en deze vaststelling geldt niet louter voor het OLV Ziekenhuis, maar ongetwijfeld ook voor de overgrote meerderheid van de andere ziekenhuizen in België. Vanuit verschillende hoeken weerklinkt de roep naar een structurele hervorming.
Daarenboven bleek het in 2021 alweer moeilijker dan in 2020 om de vereiste werkkracht in te zetten op de verpleegeenheden. Elk jaar is er een uitstroom van een belangrijk deel van het zorg- en verpleegkundig personeel dat met pensioen gaat. Het wordt steeds moeilijker om het personeelseffectief opnieuw in balans te brengen vanwege de extreme schaarste op de arbeidsmarkt. Ook voor deze problematiek dringt zich een structurele aanpak op. Het OLV blijft niet bij de pakken zitten en probeert met een actief welzijns- en retentiebeleid, in combinatie met een dynamische employer branding-campagne, de continuïteit te garanderen.