Concreet kunnen patiënten hun lichaamsgewicht en andere parameters zoals bloeddruk, polsslag, … heel eenvoudig registreren in de digitale applicatie myNexUZHealth, waarbij de gegevens via een beveiligde verbinding onmiddellijk worden ingeladen in het elektronisch patiëntendossier. Dit stelt het hartfalenteam - bestaande uit artsen en verpleegkundigen - in staat om op een zeer vlotte manier, vanop afstand, de patiënt met hartfalen op te volgen en snel in te grijpen bij dreigende problemen.
Het enorme voordeel van deze opvolging is dat er ten opzichte van analoge registratie in een klassiek hartfalendagboek – met pen en papier dus – veel minder gegevens verloren gaan én dat als het ware real-time opvolging mogelijk wordt. De opvolging van de patiënt met hartfalen – een ernstige, chronische aandoening – wordt dankzij digitale technologie continu mogelijk: van ambulante thuisopvolging tot een eventuele ziekenhuisopname. Het systeem draagt ook bij aan de patiënttevredenheid en het subjectieve welbevinden. Onze patiënt met hartfalen voelt zich veiliger, wat de levenskwaliteit zeker ten goede komt. De contactlijnen tussen patiënt, verpleegkundige en arts worden zo ook korter waardoor het team sneller op de bal kan spelen bij problemen.
Team Hartfalen van het OLV Ziekenhuis mag een voortrekker genoemd worden in dergelijke technologische innovaties: dankzij een goede samenwerking tussen artsen, hartfalenverpleegkundigen, device-verpleegkundigen en de ICT-afdeling van het ziekenhuis, pioniert de dienst in het gebruik van digitale applicaties. Zo zitten HeartLogic (opvolgen van hartfalen via defibrillatoren om een hartverzwakking te voorspellen), Cordella (het van op afstand meten en opvolgen van de longdrukken om hartverzwakking te voorkomen), Siemens Healthineers als digitaal platform … allemaal in het portfolio van Team Hartfalen en hebben zij hiermee uitgebreide ervaring opgebouwd.
Het Hartcentrum OLV Aalst engageert zich daadwerkelijk om, in overeenstemming met de ambitie van de Vlaamse Regering, de komende jaren maximaal in te zetten op innovatie en digitalisering. Dergelijke toepassingen zijn hiervan treffende voorbeelden. Het Hartcentrum OLV Aalst vraagt evenwel dat de overheden deze evoluties volgen met de nodige ondersteunende financiering hiervoor. Immers, het vermijden van opnames voor hartfalen redt levens, verbetert de levenskwaliteit, én is finaal kostenbesparend voor de ziekteverzekering.
Het Hartcentrum OLV Aalst is een van de grootste cardiologische diensten van het land en bestaat op vandaag uit een associatie van 23 cardiologen en 4 cardiale chirurgen, met activiteiten op 3 campussen. Met de voor 2025 verwachte fusie tussen het OLV en het A.S.Z., de beide Aalsterse ziekenhuizen, zal de schaalgrootte en de impact van het Aalsterse Hartcentrum 2.0 stelselmatig toenemen. De cardiale aandoeningen en bijhorende behandelingsmethoden zijn van een vergelijkbaar niveau met dat van de universitaire instellingen. Ook op wetenschappelijk gebied kan het Hartcentrum OLV Aalst uitstekende adelbrieven voorleggen met een internationale reputatie op meerdere vlakken, waaronder ook hartfalen.