Psychosociale ondersteuning

Table of contents

Het Oncologisch Support Team (OST) van de Borstkliniek

U maakt kennis met het OST na de consultatie met uw behandelend arts wanneer er een gezwel in de borst gevonden wordt. Verder onderzoek is op dat moment noodzakelijk. Het OST ondersteunt u en uw partner of familieleden gedurende het traject. Mogelijke vragen kunnen zowel van fysieke, psychische, sociale als praktische aard zijn.

Het oncologisch support team van de borstkliniek bestaat uit twee verpleegkundig specialisten, één sociaal verpleegkundige en één psycholoog. Aan de dienst radiotherapie en de campus Asse, dienst gynaecologie, zijn bovendien ook een sociaal verpleegkundige en een maatschappelijk werker verbonden.

Verpleegkundig specialist borstkliniek/borstverpleegkundige

De verpleegkundig specialisten van de borstkliniek fungeren als aanspreekpunt gedurende uw traject, zowel voor u als voor uw familie.

Wanneer de diagnose wordt gesteld, geven ze u na het consult bij de arts, informatie over de ziekte en het verloop van de onderzoeken: wat is borstkanker, wat is de borstkliniek, welke onderzoeken moeten nog gebeuren,... De diagnose en behandeling wordt steeds uitgelegd door uw behandelend arts. De verpleegkundig specialist herhaalt informatie en vult aan met praktisch tips en emotionele ondersteuning. Bij het einde een gesprek krijgt u ook de gepaste schriftelijke informatie mee, die kan dienen als aanvulling voor uw persoonlijke informatiemap.

In geval van een operatie zien zij u zowel voor als na de operatie. Bij een borstamputatie meten zij een BH en prothese aan (meer info, zie verder). Indien u een therapie via het dagziekenhuis dient te krijgen (zoals chemotherapie, immuuntherapie of doelgerichte therapie) geven zij extra info en volgen zij u verder op in het traject. Indien u radiotherapie dient te krijgen, wordt een consult bij hen ingepland op het einde van deze behandeling.

Gedurende het volledige traject zal u hen op regelmatige tijdstippen ontmoeten. Natuurlijk kan u hen ook steeds telefonisch (weekdagen van 8u30-16u30) of via e-mail contacteren voor vragen. Zij kunnen indien nodig afstemmen met uw behandelend arts of u doorverwijzen naar andere zorgverleners.

Ook na uw behandeling en tijdens de verdere opvolging blijven zij beschikbaar voor bijkomende vragen of problemen.

Sociaal verpleegkundige en maatschappelijk werker

Doorheen uw behandeling krijgt u bezoek van de sociaal verpleegkundige en/of maatschappelijk werker.  Met vragen rond administratieve zaken zoals arbeidsongeschiktheid, hospitalisatieverzekering of financiële tegemoetkomingen kan u bij hen terecht. Ook indien u na de ingreep hulp wenst bij huishoudelijke taken (gezins- en bejaardenhulp, warme maaltijden, poetshulp,…) of nood hebt aan thuisverpleging, vervoer kunnen zij u helpen.

De sociaal verpleegkundige en maatschappelijk werker staan, net zoals de andere leden van het team, klaar om uw verhaal, zorgen of problemen te beluisteren. Uw verhaal nog eens kunnen vertellen kan bijdragen tot het gevoelsmatig herstel. Elke medewerker van het OST kan u doorverwijzen naar de juiste hulpverleners en kan eventueel verdere psychologische begeleiding aanreiken.

Psycholoog

De impact van de diagnose van kanker en de behandeling ervan op uw leven en uw gezin kan aanzienlijk zijn. Wanneer u moeite heeft gedurende de behandeling of achteraf om om te gaan met gevoelens van angst, machteloosheid, verdriet of kwaadheid kan u steeds terecht bij onze psycholoog voor een gesprek. Ook relationele veranderingen of moeilijkheden, communicatie met kinderen of kleinkinderen, wijzigingen in het zelfbeeld,… kunnen aanleiding geven tot de nood aan een gesprek. Zowel u als patiënt, als uw naasten kunnen hier steeds beroep op doen en deze hulpverlening is tevens gratis.  

Praktisch informatie over een borstprothese

Indien u een borstsparende operatie gehad heeft, is het mogelijk dat u toch een verschil in grootte van de borsten ervaart. In dit geval kan het helpen om een gedeeltelijke prothese (deelprothese) te dragen. Vraag hierover info bij uw borstverpleegkundige. Om een terugbetaling te krijgen, heeft u steeds een attest nodig. Dit zal u ook ontvangen via de borstverpleegkundige.

In geval van een borstamputatie zonder onmiddellijke reconstructie, krijgt u zowel voor als na uw operatie informatie over een borstprothese door de borstverpleegkundige. De borstverpleegkundige komt dan langs om een voorlopige borstprothese en een passende, postoperatieve BH aan te meten. Zes tot acht weken na uw operatie kan u in de thuiszorgwinkel of bij een bandagist een definitieve prothese afhalen. U maakt hiervoor best telefonisch een afspraak. Voor de aankoop en bijhorende terugbetaling van de prothese heeft u een ondertekend attest van de arts nodig, dat u via de borstverpleegkundige kan verkrijgen.

U geeft dit attest af in de thuiszorgwinkel en zij regelen de betaling van de prothese onmiddellijk met het ziekenfonds. U hoeft dan niets zelf te betalen (derdebetalersregeling). Het kan ook zijn dat u de prothese afhaalt bij de bandagist. U dient dan met de factuur en het attest van de arts naar uw ziekenfonds te gaan. U krijgt achteraf een terugbetaling.

Na één jaar heeft u recht op een nieuwe prothese, op voorwaarde dat u een ondertekend attest van uw arts kan voorleggen. Na het eerste jaar heeft u telkens om de twee jaar recht op een nieuwe prothese. Hierbij heeft u ook telkens een ondertekend attest nodig voor de terugbetaling.

Een bijkomende korting op de aankoop van een aangepaste BH en/of badmode kan u verkrijgen door het attest ‘BTW verlaging’ te tonen bij de aankoop ervan. Dit attest, ondertekend door de arts, verkrijgt u eveneens via de borstverpleegkundige en blijft twee jaar geldig. U mag op dat moment contact opnemen voor een nieuw attest.

Praktische informatie voor de aankoop van een pruik

Na de consultatie bij de oncoloog in kader van de opstart van chemotherapie komt u aansluitend langs bij de borstverpleegkundige.

Zij zal met u de werking van het dagziekenhuis en het secretariaat bespreken. Daarnaast geeft zij u info over de mogelijke nevenwerkingen van de chemotherapie. U krijgt alle informatie ook mee op papier, zodat u dit rustig thuis nog eens kan nalezen.

Verder zal zij met u de aankoop van een pruik bespreken. De borstverpleegkundige bezorgt u drie attesten voor de aankoop van de pruik. Deze attesten zorgen voor een terugbetaling via de mutualiteit (180 euro) en de eventuele hospitalisatieverzekering (bedrag afhankelijk van de verzekering). Het derde attest geeft u aan de kapster, op deze manier betaalt u slechts 6% btw in plaats van 21% btw.

Niet elke patiënt wenst een pruik. Ook mutsjes worden vaak gedragen. Er is echter geen terugbetaling voorzien door de mutualiteit of de verzekering.

Praktische informatie bij de bestraling

U zal na uw consultatie bij de arts een afspraak krijgen bij de sociaal verpleegkundige. Zij zal u informeren over de simulatie. Daarnaast zal zij u informeren over het verloop van de radiotherapie, mogelijke nevenwerkingen, huidzorgproducten die u dient te gebruiken tijdens de radiotherapie en over allerlei praktische zaken zoals vervoer en gratis parkeerkaartjes.

Er wordt ook een vragenlijst afgenomen om te peilen naar uw gemoedstoestand.

Indien u nog bijkomende vragen heeft, mag u ten allen tijde contact opnemen met een medewerker van het oncologisch support team.

Praktische informatie voor tijdens de chemotherapie

Tijdens uw chemotherapie komen de borstverpleegkundige en sociaal verpleegkundige langs bij de start, wanneer u wisselt van chemotherapie en op het einde van de behandeling. Zowel bij de start als bij het einde van de therapie wordt aan de hand van de vragenlijst gepeild naar uw gemoedstoestand. Verder kunnen de borstverpleegkundige of sociaal verpleegkundige u informeren over infosessies, workshops, het Beauty Care project (gelaatsverzorgingen, massages, pedicure), oncofit of oncorevalidatie en andere activiteiten binnen het ziekenhuis. Verder kan u ook raad vragen in kader van financiële vergoedingen, hospitalisatieverzekering of het regelen van thuishulp, thuisverpleging of vervoer.

Daarnaast biedt zij ook een luisterend oor. Zij informeert naar het verloop van de chemotherapie en welke nevenwerkingen u ervaart.

 

Oncologisch support team borstkliniek

Dr. Heidi Roelstraete
Wij werken ook nauw samen met lotgenotenverenigingen (Lenabeau en VZW Borstkanker MAN). Met hun activiteiten ondersteunen ze de patiënten tijdens hun behandeling en dragen ze effectief bij tot een beter herstel.
Dr. Roelstraete